Als een iPhone binnen de garantieperiode stuk gaat, moet de klant een compleet nieuwe telefoon krijgen. Een gereviseerd exemplaar is niet goed genoeg.
Dat oordeelde de rechtbank in Amsterdam in een zaak tussen een iPhone-koper en Apple. Eiseres Kim van de Scheur had een defecte iPhone die Apple niet kon repareren.
Apple biedt in dat soort gevallen meestal een gereviseerd (refurbished) toestel aan, dat bestaat uit herstelde onderdelen van andere iPhones. Van de Scheur weigerde dit toestel echter aan te nemen omdat het geen gloednieuwe iPhone was.
Ze zegt tegen NU.nl dat Apple haar nog 45 euro aan accessoires aanbood, maar dat ze deze heeft geweigerd en besloot naar de rechter te stappen. Die stelde Van de Scheur in het gelijk.
Volgens de rechter zou een smartphone van 799 euro na acht maanden niet onherstelbaar defect mogen zijn, dus kan er beroep worden gedaan op garantie, waarbij ze een nieuw toestel hoort te krijgen.
Omdat de garantiestrijd heeft geleid tot een rechtszaak, moest Apple de vrouw het koopbedrag van 799 euro terugbetalen. De smartphonefabrikant moet ook de rechtszaakkosten betalen.
Apple biedt in dat soort gevallen meestal een gereviseerd (refurbished) toestel aan, dat bestaat uit herstelde onderdelen van andere iPhones. Van de Scheur weigerde dit toestel echter aan te nemen omdat het geen gloednieuwe iPhone was.
Ze zegt tegen NU.nl dat Apple haar nog 45 euro aan accessoires aanbood, maar dat ze deze heeft geweigerd en besloot naar de rechter te stappen. Die stelde Van de Scheur in het gelijk.
Volgens de rechter zou een smartphone van 799 euro na acht maanden niet onherstelbaar defect mogen zijn, dus kan er beroep worden gedaan op garantie, waarbij ze een nieuw toestel hoort te krijgen.
Omdat de garantiestrijd heeft geleid tot een rechtszaak, moest Apple de vrouw het koopbedrag van 799 euro terugbetalen. De smartphonefabrikant moet ook de rechtszaakkosten betalen.
0 评论:
Een reactie posten