RSS

Welcome to my Blog. Enjoy reading :)

zaterdag 22 september 2018

Nvidia GeForce RTX 2080 en RTX 2080 Ti - Sneller, slimmer en mooier

Het was zo’n twee jaar wachten op de nieuwe gamer videokaarten van Nvidia, maar inmiddels hebben ze uitgepakt met hun nieuwe Turing-architectuur en liggen de daarop gebaseerde GeForce RTX 2080 en RTX 2080 Ti eindelijk in de schappen. Uiteraard waren wij er als de kippen bij.
Nvidia's GTX 1080 kwam in 2016 op de markt, pas nu is er in de vorm van de Nvidia RTX 2080 een directe opvolger die tegelijkertijd met topmodel RTX 2080 Ti op de markt is gebracht. Twee jaar is een lange tijd tussen twee generaties videokaarten, al valt goed te begrijpen waarom de opvolger van de GTX 10xx (Pascal) serie van Nvidia even op zich liet wachten. De moderne uitdagingen wat betreft het verder reduceren van het productieprocédé spelen daarbij een grote rol, die stonden jarenlang aan de basis van grote sprongen op gebied van prestaties en efficiëntie en die voortgang verloopt overal stug. Intel komt er jaarlijks nog mee weg om een paar procent winst in een nieuwe generatie te verpakken, maar op gebied van graphics zijn sprongen van tientallen procenten de standaard waar ook de gigant Nvidia simpelweg aan dient te voldoen als ze kopers willen overtuigen.
Twee andere argumenten die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een rol spelen zijn minder op techniek gebaseerd. Bijvoorbeeld het gebrek aan serieuze concurrentie van AMD aan de bovenkant van de GPU-markt, want dat concurrentie innovaties stimuleert staat niet ter discussie. Tevens heeft Nvidia overuren gemaakt om Pascal kaarten te produceren tijdens de enorme cryptovaluta boom waarbij de vraag naar videokaarten ongekend was, met weken waarbij er geen videokaart in de winkels te koop was, en leken ze met het grotendeels instorten van die markt opeens met een enorme voorraad aan huidige, sorry vorige, generatie kaarten te zitten die ze niet zo maar wilden dumpen.

Real-time ray tracing

Hoewel er zeker sprake is van een forse toename in pure grafische kracht, daar komen we zo op terug, legt Nvidia met deze generatie de nadruk op twee elementen die onze manier van denken over grafische prestaties doen herzien. Het eerste is Ray tracing, een techniek die Nvidia volledig terecht ‘de holy grail van computer graphics’ noemde, en het tweede is de implementatie van Artificial Intelligence (AI) technieken in consumentenproducten.
Ray tracing is de techniek waarin een beeld wordt gegenereerd door individuele licht stralen te volgen en te simuleren hoe ze reageren op elke aanraking. Dit is een benadering van hoe wij met onze ogen de wereld zien, iets wat extreem veel rekenkracht kost. Met Turing heeft Nvidia een groot aantal nieuwe gespecialiseerde ‘RT cores’ toegevoerd wiens enige taak is om die ray tracing-berekeningen (efficient) uit te voeren.
Hoewel ray tracing an sich niet Nvidia exclusief is, er zitten ray tracing mogelijkheden in zowel de DirectX 12 als de Vulkan API, zijn de RTX-kaarten wel de enige op de markt die in staat zijn om realtime, het sleutelwoord voor games, deze berekeningen uit te voeren. Momenteel is het wachten op developers om deze technieken ook in de praktijk te brengen, maar Nvidia heeft al de nodige grote namen aan boord gehaald zoals de teams achter Shadow of the Tomb Raider, Battlefield V en Metro Exodus.
In theorie pakt Nvidia daarmee niet alleen de snelste grafische kaarten op de markt, maar zou je met Nvidia RTX-kaarten ook een zichtbaar betere beeldkwaliteit moeten kunnen krijgen. Wel met de stevige kanttekening dat we het dan over door ray tracing ondersteunde effecten zullen spreken, nog niet over een volledig ray-traced beeld; een cruciale nuance. Het grote probleem zit echter in de praktijk, want op dit moment is het nog wachten op de daadwerkelijke ondersteuning in games. We kunnen voorzichtig optimistisch zijn op basis van de enkele ray traced demo die Nvidia ons momenteel weet te bieden, maar er overheerst nog een sterk ‘eerst zien…’ gevoel.

AI ondersteunde graphics

De andere grote klapper is Deep Learning Anti-Aliasing of DLSS, een nieuwe, slimmere manier van anti-aliassing. Iedereen zal bekend zijn met de goede oude MSAA-instelling in games die een grote impact hadden op de beeldkwaliteit maar ook sterk ten koste ging van de prestaties. Latere technieken zoals FXAA en TAA kosten minder kracht, maar lieten nog genoeg te wensen over wat beeldkwaliteit betreft. Nvidia’s DLSS biedt het beste van beide werelden door veel van het AA werk vooraf te laten doen door hun gigantische neurale netwerk, Nvidia is tenslotte een marktleider op gebied van AI.
Ook hier houden we echter een slag om de arm, want ook DLSS is op moment van lancering beperkt tot een handje vol demo’s. Het feit dat tientallen games al hebben toegezegd gebruik te zullen maken van deze techniek maakt het aannemelijk dat het redelijk eenvoudig te implementeren is en dat we spoedig genoeg de voordelen echt kunnen ervaren. De eerste demos zijn an sich ook veelbelovend, maar ook hier zeggen we eerst zien, dan geloven.
Het netwerk van Nvidia test en hertest eindeloos veel beelden van games die DLSS-support willen bieden, en brengen die optimalisaties dan naar jouw computer via de GeForce Experience software. De door AI geoptimaliseerde berekeningen worden dan met behulp van de nieuwe, in de RTX-chips aanwezige Tensor corestoegepast. Het gevolg is de beeldkwaliteit van een hoge resolutie upscale, maar zonder de performance impact van traditionele hoge AA-settings. Kortom: een beter beeld -en- een hogere framerate.

Prestaties

Mooie beloftes dus, maar hoe zit het met de prestaties in de games van nu? Uitgaande van een hoge resolutie zoals 4K, op 1080p is de cpu structureel de bottleneck voor high-end grafische kaarten, is de GeForce RTX 2080 Ti gemiddeld zo’n 30 procent sneller dan de GTX 1080 Ti. Soms wat minder, maar in andere games zien we weer uitschieters richting de 50 procent wat een forse stap is. De RTX 2080 zet grofweg dezelfde toenames neer vergeleken met de GTX 1080, en ook het gat tussen de RTX 2080 en RTX 2080 Ti is gemiddeld zo’n 30 procent waardoor een RTX 2080 grofweg gelijk presteert aan een GTX 1080 Ti, zaken als DLSS even terzijde. Wat specifiekere optimalisaties in de nieuwe cores tonen hier en daar echter wel hun potentie, want in een aantal recente games loopt de RTX 2080 een procent of tien uit, iets wat we in de toekomst meer zullen zien.
De nieuwe RTX-kaarten worden echter flink hoger geprijsd wat de prijs-prestatieverhouding wel erg sterk onder druk zet. Voor gamers op een budget lijken al deze mooie technieken voorlopig dus nog even toekomstmuziek en is het wachten wat de RTX 2070 gaat doen (later dit jaar) of nog lager gepositioneerde modellen. Ook kan het interessant zijn 10-serie kaart op de kop te tikken voor weinig, want met de GTX 1080 Ti hier en daar rond de 650 te vinden klinkt dat als een prima manier om de bredere implementatie van ray tracing en DLSS nog even af te wachten.
De forste toename in de RTX 2080 Ti houdt echter wel in dat de meeste games die we hebben getest op 4K en Ultra settings boven de 60 FPS draaien, wat nu we de eerste snelle 4K G-Sync-schermen op de markt zien erg goed nieuws is voor de welgestelde gamers onder ons.

Conclusie

Dat Nvidia weer een prachtig product neer weet te zetten staat niet ter discussie, en we kijken vol spanning aan naar de ontwikkelingen op gebied van Ray tracking en DLSS, zaken die de koppositie van Nvidia vermoedelijk enkel verder zullen uitbouwen. De Turing GPU’s zetten ongekende prestaties neer, maar met de huidige prijzen lijkt Nvidia zich momenteel enkel op de rijkere gamer te richten. Het feit dat de grote focus features momenteel nog niet worden benut maakt dit echt een early adoption product. Zoek je een nieuwe GPU voor de komende jaren zijn ze absoluut de moeite waard, maar GTX 1080 Ti bezitters zonder een geldboom zullen vermoedelijk de kat nog even uit de ray traced boom kijken.

SAMSUNG T4450E voor Samsung GALAXY Tab 3 8.0 T310 T311 T315 Li-ion 4450MAH/16.91Wh 3.8V
DA-65G19 PSAB-L101A laptop adapter voor 6.5 x 4.4mm LG X-note C500 R410
HP-D3201E0 PS-4321-9HA laptop adapter voor HP 503378-001 508154-001 6000 Pro Elite 8000 MT
6W6M1 0G05V M821J M822J U597G V4NC2 T3500 laptop adapter voor Dell Precision T5500
DELL 268X5 N2DN5voor Dell Vostro V131 V131D serie  li-ion 65Wh 11.1V
HAIER A31-B34voor haier s500 serie medion serie/Drive accu  Li-ion 2334mah 11.1V

0 评论:

Een reactie posten