RSS

Welcome to my Blog. Enjoy reading :)

donderdag 8 september 2016

Ik wil Windows 10 niet door mijn strot geduwd krijgen

Van nature ben ik een Linuxman, maar Windows 10 vind ik ook best leuk. Toch is de aantrekkingskracht de laatste tijd een stuk minder geworden. Eerst had je het afluisteren van Cortana. Dan had je de Windows 10 Anniversary Update die vol zat met bugs. En om de ellende compleet te maken begint Microsoft je nu ook al updates door de strot te duwen en geeft jemaar 10 dagen om ze terug te draaien.
Maar, dacht ik, als ik Windows echt nodig heb kan ik natuurlijk nog steeds Windows 7 draaien, mijn favoriete besturingssysteem van Microsoft. Niet dus!
Ik heb de voortekenen natuurlijk wel gezien. In januari 2016 maakte Microsoft bekend dat Windows 7 de nieuwe pc met Intel Skylake voor Windows 7 en 8.1 maar zou ondersteunen tot juli 2017. Dat zou betekenen dat ze maar 18 maanden ondersteuning leveren voor een pc die waarschijnlijk meer dan vier jaar meegaat! Dacht het niet!
Na veel geschreeuw van klanten heeft Microsoft dat plan in de koelkast gezet. De ondersteuning van Windows 7 voor Skylake-powered pc's loopt nu pas af op 14 januari 2030, en de ondersteuning voor Windows 8.1 pas op 10 januari 2023.
Maar met een nieuwe generatie van AMD en Intel processoren doet Microsoft weer gewoon hetzelfde, alleen nu nog erger. De jongens uit Redmond gaan Windows 7 helemaal niet ondersteunen - en Windows 8.1 ook niet, als iemand daarin is geïnteresseerd - op de toekomstige Kaby Lake van Intel en de Zen chips van AMD. Alleen Windows 10 wordt ondersteund op deze volgende generatie CPU's.
Het is al erg genoeg dat ik mijn best heb moeten doen om Windows 10 van mijn Windows 7-machine te houden, maar nu kan het dus niet installeren op nieuwe processoren. Daar ben ik niet blij mee Microsoft, helemaal niet blij.
Microsoft heeft AMD, Intel en Qualcomm op het hart gedrukt dat ze met hun 8996 CPU alleen Windows 10 moeten ondersteunen. Zoals een woordvoerder van Intel het zei, verhuld in positieve marketingspeak: "We are committed to working with Microsoft and our ecosystem partners to help ensure a smooth transition given these changes to Microsoft's Windows support policy." En wat minder om de hete brei heen draaiend: "Nee, Intel gaat de Windows 8/8 drivers niet updaten voor de zevende generatie Intel Core, vanwege de verandering in het ondersteuningsbeleid van Microsoft."
Maar wat betekent dat nou precies? Zal Windows 7 draaien op Kaby Lake processoren? Dat zou wel moeten. De x86 instructieset heeft een lange geschiedenis en Intel gaat heus niet iets veranderen wat niet kapot is. Dat gezegd hebbende zal Windows 7 op de nieuwe processoren wel minder stabiel zijn. Maar ik heb niet veel zin om dat te ontdekken nadat ik een kleine duizend euro heb uitgegeven aan een splinternieuwe topcomputer.
Het kan natuurlijk ook zijn dat Windows 7 gewoon goed draait, al krijg je geen ondersteuning, behalve voor de nieuwe Kaby Lake features zoals 4K graphics. Maar wat bedoelt Microsoft eigenlijk precies als het zegt dat deze processoren niet ondersteund worden? Zal ik mijn nieuwe Windows 7 Kerby Lake pc misschien niet kunnen updaten?
Wie zal het zeggen? Ik in ieder geval niet, en ook niemand die ik ken. En dat irriteert me.
Ik begrijp overigens best waarom Microsoft dit zo doet. Officieel wil het natuurlijk dat iedereen de de geneugten leert kennen van zijn beter beheersbare, veiligere en in het algemeen prachtige en geweldige Windows 10. Maar het is ook zo dat het er niet naar uitziet dat Microsoft het doel gaat halen van 1 miljard Windows 10-gebruikers in 2018. Windows 10 wordt sneller aanvaard dan welke andere Windows-versie tot nu toe, maar dat is niet genoeg voor Microsoft. Dus gaat Microsoft gebruikers niet alleen nog meer wortels voorhouden - wie weet worden de updates wel weer gratis - maar gaat het ook de stok gebruiken: Gij zult Windows 10 draaien op uw nieuwe computer of u draait helemaal geen Windows!
Bedank Microsoft! Echt heel erg bedankt!
Gelukkig gebruik ik Linux op de desktop. Linux ondersteunt namelijk wel de nieuwste processoren. En ook Chromebook-gebruikers kunnen uitzien naar werken met de snelste chips. Maar gebruikers van Windows 7 en 8.1? Vergeet het maar!

0 评论:

Een reactie posten